Mera vego åt folket

Förra julen önskade jag mig kokboken "Mera vego" av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Jag fick "Ännu mera vego", alltså uppföljaren. Så i 30-årspresent gjorde jag ett nytt försök och se då gick det minsann, så nu har jag båda och är mycket nöjd!
 
Nu är det visserligen lök i ungefär alla recept och jag tål tyvärr inte det. Jag dör inte av en allergisk reaktion men jag ligger och krampar i fosterställning i flera timmar och VILL typ dö så jag undviker helst lök om jag säger så. Ett tag var det så illa att jag inte kunde äta tacokrydda (lökpulver i kryddblandningen), salami (spår av lök), färdiga såser osv. Just det har gått över vilket är väldigt skönt, blev ganska begränsad till vad jag kunde äta under flera år. Visserligen undviker jag halvfabrikat och lagar mat från grunden och det har ju väldigt många fördelar men att inte kunna äta pizza för att det var lök i tomatsåsen kändes väldigt surt. Men nu så. Nu kan jag äta pizza igen!
 
Men ja. Fokus. Kokböcker alltså. Bra grejer. Jag älskar kokböcker!

 

Kommentarer:

1 Jess:

Toppenbra kokbok det där, min favorit är nog kikärtscurryn med jordnötssmör. Så god och perfekt matlådemat! Och yay för att kunna äta pizza igen!

Kommentera här: