Hur man köper ett hekto te

Går in på Kahls för att köpa en present. Möts av en expedit i 50-årsåldern.
 
Jag: Hej, jag är ute efter ett gott te.
Hon: Eeeh...heter det "Ett gott te?"
Jag: Nej alltså instruktionerna jag fick var att det skulle vara ett te som är gott.
Hon: Eeeeh...jag vet inte om jag kan hjälpa dig, vi har över hundra sorter här.
Jag: *djupt andetag* Är det något av dem du rekommenderar?
Hon: Näää...är det till dig själv?
Jag: Nej det är till en vän.
Hon: Ska det vara rött, grönt eller svart?
Jag: Ja du, ska vi prova ett...rött?
Hon: Då har vi de här hyllorna att välja på.
Jag: Okej, har du något som kanske är lite höstigt? (tänker mig typ kanel, äpple, pumpkin spice osv)
Hon: Nej vi säljer samma sorter året om. (LJUG! Glöggteet går inte att få tag på mitt i sommaren!)
Jag: Jo men rabarber/smultron känns ju som en sommarsmak.
Hon: Nej vi säljer den året om.
Jag: Du tycker inte att den är somrig?
Hon: Nej.
Jag: Jag förstår att det går att köpa samma sorter året om men en del smaker kan ju förknippas lite mer med en speciell årstid.
Hon: Nej det tycker jag inte. Men vi har en som heter "Höstrusk".
Jag: Bra, då provar vi den.
Hon: Fast den har körsbär i sig så det är ju somrigt. (Sa hon inte nyss att det inte fanns årstidssmaker?)
Jag: Nu tar vi den!
Hon: Vill du ha kvittot?
Jag: Nej nu får hon dricka upp det här teet!

Kommentera här: