Freja 4 år och donuttårtan

 
I helgen har vi firat Frejas födelsedag. I lördags bjöd vi släkten på köttbullar och frusna ärtor för det var vad Freja ville ha. Jag lade till några tillbehör och kokade ärtorna till gästerna. Och istället för en vansinnestårta med oblat och mousse och fluff och regnbågsbottnar och kitkat och allt modernt så önskade Freja vaniljglass med regnbågsströssel. Tog ungefär 30 sekunder att köpa det. Gjorde åtminstone egen chokladsås.
 
Evigt tacksam över min 25-årspresent DISKMASKINEN!
 
Så var det det här med barnkalas. Freja har länge varit bestämd med att hon ville fira med endast EN kompis - bästisen från förskolan. Varför trycka på henne ett barnkalas om hon inte vill ha det? Så vi bjöd bästisen. Jag och mitt storhetsvansinne började spåna vad de skulle kunna hitta på, Universeum kanske? Frågade Freja vad hon ville. "Fika och leka med mina leksaker". Jahopp. Varför krångla till det? Så bästisen kom hit för första gången (vi föräldrar har nog inte riktigt fattat hur nära de här två tjejerna har kommit varandra). Pappan (som vi aldrig hade träffat tidigare), George och jag satt och fikade och barnen lekte med Frejas dockskåp. Så. Färdigt. Alla var ytterst nöjda.
 
 
Det enda Freja har önskat sig har varit en polishäst med släp i Playmobil. Jag slog på stort och införskaffade även en polisbil (så att släpet inte behöver känna sig så ensamt). På kvällen opererade George sig in i förpackningarna för att ta bort pistolerna och jag passade på att klistra fast alla klistermärken så att allt är redo att leka med ikväll då vi ska fira henne igen.
 
 
För det är idag hon fyller fyra år. Fyra. Och eftersom George är döv och inte hörde sitt alarm imorse var jag vaken på Frejas födelsetid 04:55. Hon och jag firade med varm O'boy och boken Ivar träffar en triceratops (nu har hon alla fem i serien!). Kompisarna på förskolan blir bjudna på Piggelinglass. Jag erbjöd mig att baka kladdkakemuffins men hon var envis med glassen och varför ska jag hålla på hela tiden?
 
Hon blev lagom sur över att jag hade hängt upp hennes stjärnlampor i köket (de brukar hänga i vardagsrummet). Med gnällrösten: "Men mammaaaaa, varför har du tagit mina lampor? Varför har vi ingen gran? Är det julafton imorgon?"
 
Ikväll blev det lite mer firande med Frejas mormor och fler paket från oss (George var ju inte hemma imorse). Polishäst, släp och bil mottogs med entusiasm! Av sin mormor fick hon en polishelikopter i Lego som de byggde ihop tillsammans.
 
 
Och eftersom mitt barn inte gillar tårta imoroviserade jag med en donut, för nåt måste vi ju stoppa ljusen i. Nog för att hon bojkottat det mesta vad det gäller firande med ljus ska hon bannimej blåsa ut!
 
 
Nu börjar nedräkningen till julafton. Men först ska vi till Stockholm.
 
 

Kommentarer:

1 Isabell:

Haha, så rart att hon ville ha frysta ärtor! :D Söta bilder!

2 Evanessè:

Det går fort nu, vi pratade senast om det igår, att det knappt är två månader till jul. Ja tiden går fort :)

3 Hanna:

Finaste Freja! Troligtvis JORDENS charmigaste fyraåring. På riktigt!

Svar: Rätt nöjd med min avkomma ja.
Anna WK

4 Jess:

Fixar du mitt födelsedagsfirande också? Så himla charmigt alltihop :)

Svar: Självklart! Ni är lika introverta båda två så det blir ingen större skillnad ;)
Anna WK

Kommentera här: