Bloggen 10 år!

 
Den 6:e juni 2006 skapade jag den här bloggen. Jag var 19 år gammal och någon vecka senare flyttade jag till USA under ett år och skrev långa dråpliga inlägg med så mycket insiderinfomation att jag själv inte ens förstår det idag.
 
En tågresa till Stockholm med min vän Frida för att skaffa visum till USA
 
 Träffade Sara, tog hand om Pontus, Camilla och Desi samt träffade George i USA

2007 flyttade jag hem till Sverige igen (och hade skaffat pojkvän bara ett par veckor innan hemfärden) och började jobba som tidningsutdelare under ett kort tag (inte idealiskt för någon som är mörkrädd) och gick vidare med att jobba som vikarie på förskolor.Åkte tillbaka till USA i ett par veckor och förlovade mig med den där George.
 
Delade ut morgontidningen, var på amerikanskt bröllop och klippte lugg

2008 var jag i USA vid tre tillfällen och fortsatte jobba på förskolor. Fick en tjänst på ett halvår på en och samma förskola. Den hösten började jag på lärarutbildningen och vid jul kom George hit på ett Sverigebesök.
 
Nollning på lärarutbildningen, Disneyland med George och så modellfotografering

2009 Flyttade jag hemifrån, min lillebror började dejta en tjej som hette Louise, jag var i USA igen, pluggade på, jobbade som kursledare på Medborgarskolan, vikarierade på en förskola, jobbade lite i en glassvagn, som läxhjälp hos grannen och så flyttade George till Sverige och började jobba inom restaurangbranschen på dagtid.
 
Pankakslunch i Särö, George på Kungsbackas tågstation och så barnen i USA

2010 Plugget fortsatte, jag färgade håret med färg från Ica (hej studentliv) och så fick jag helt oväntat en fantastisk födelsedagspresent av min släkt: min älskade Nikon D3100. Ja, jag började gråta. Var även i Italien för att fira min mammas födelsedag.
 
Plugg, Icafärgat hår och solnedgången på nyårsafton (helt oredigerad)

2011 flyttade George och jag in till Göteborg (till Linnéstan) där vi spederade mycket tid i Slottsskogen. Jag fortsatte med plugget, vi åkte till USA, George började jobba kvällsskift, jag jobbade som kursledare på Medborgarskolan, tog studieuppehåll i väntan på kurser som låg fel i fas. Åkte till Danmark. Började jobba på ett företag som hyr ut barnvakter. Flyttade från ena sidan stan till andra sidan stan och var sen rätt trött på att flytta (hej tre boenden under ett och samma år). Frida gifte sig med sin Patrik och jag fick äran att vara brudtärna.
 
Kök nummer två det året, USA-vistelse och så bröllop

2012 blev jag gravid ganska så i början på året. Jag var tillbaks i plugget, jobade på kontoret till barnvaktsföretaget och förberedde oss på vad föräldraskapet skulle innebära. Mådde oförskämt bra och hade inga skräckhistorier att bjuda på. I oktober föddes Freja och bloggen fylldes med bebisbilder.
 
Året bestod mest av graviditet

2013 var jag föräldraledig och höll på med uppvak under natten, pumpade bröstmjölk som en ko (när barnet inte vill amma men vägrar ersättning, ja då blir det till att pumpa en liter mjök om dagen), hade namngivning för Freja, lillebror och Louise förlovade sig, åkte till Stockholm med fyra väskor, en vagn och en bebis själv för att träffa andra oktobermammor med deras bebisar från hela Sverige, fortsatte till Uppsala för att hälsa på Sara och så fyllde Freja ett år. Hittade scrapbookingsystemet Project Life och blev frälst på det dokumentationssättet.
 
Bebisträff i Stockholm, Project Life och så Frejas 1-årsdag

2014 var jag fortfarande föräldraledig fram till augusti när Freja började på förskolan (hon trivdes som fisken i vattnet från första stund). Började jobba en dag i veckan på en annan förskola och började tagga inför att ta upp studierna igen. George jobbade som en gnu, dvs 180% under hösten så vi såg inte så mycket utav honom. Freja och jag åkte till Örebro för att hänga med en annan oktoberfamilj i några dagar. Sara hälsade på oss i Göteborg. Vi var på en Harry Potter-utsällning. Vi var på bröllop i Halmstad. Bloggen fick stryk av Project Life där jag dokumenterar allt i fysiska fotoalbum istället.
 
Förskolepremiär, Harry Potter-utställning i Norrköping och så Sara på vår balkong

2015 började George jobba dagtid och vi fick helt plötsligt kvällar och helger tillsammans för första gången på fyra år. Vi åkte till USA då vi var bjudna på bröllop. Var även på bröllop på närmre håll då en gymnasievän till mig gifte sig. Började på allvar umgås med en annan oktoberfamilj som bor i Göteborgs skärgård och åh vad jag är glad för det! Jag gick tillbaks till plugget och träffade fyra stycken fantastiska tjejer att umgås med. Blogginläggen sinade ännu mer på grund av Project Life. Brorsan och Louise gifte sig.
 
Bröllop på västkusten, påen strand i USA och så lillebrors bröllop

2016 har visserligen bara kommit halvvägs men George har fått fast anställning. Bloggen har varit pinsamt dåligt uppdaterad men jag har fått en plats i ett creative team för scrapbooking (finns även på instagram som TheInkShow för den som gillar kreativa uppdateringar). Jag har gått två olika fotograferingskurser. Plugget har inte gått speciellt bra på grund av det ena och det tredje. Freja fullkomligt älskar sin förskola och det känns lite vemodigt att hon ska byta avdelning till hösten (även om det är på samma lilla förskola, de har bara två avdelningar). Vi var på stor släktträff på min mormors pappas sida (100 delatagare från Sverige, Norge, USA och Australien). Både Freja och jag var och klippte oss så nu har jag axelkort hår igen.
 
Gulligt barn, knäpp familj och strax före frisörbesöket

 
Vad säger ni, ger vi upp eller rycker vi upp oss vad det gäller den här bloggen?

Kommentarer:

1 Jess:

Ganska bra med insiderinformation man själv inte förstår tio år senare. Försöker tänka tillbaka på ungefär när i blogghistorien jag hittade hit och kommer fram till att det måste varit för ungefär fem år sedan, något sådant? Helknäppt ju om det är så länge :) Och bloggens vara eller icke vara, det är svårt det där. Vet själv inte vad jag ska göra med min för tillfället, det har gått trögt ett bra tag nu.

Kommentera här: