Wednesday in London - Harry Potter studio tour

3:e augusti var det dags att sätta oss på ett tåg och sedan en buss upp till Leavesden. Vi hade biljetter till Harry Potter studios tour, inspelningsstudion för de åtta filmerna. Bunkra upp med mellanmål för det blev en del foton.
 
Här börjar äventyret! Biljetterna måste du köpa innan du anländer, det går inte att köpa dem på plats.
 
 Jag fick en känsla av att vi var där på en ganska lugn dag. Trots det var det mycket folk men inte så att vi blev nertrampade direkt.
 
 Tom Felton (Draco Malfoy) och Weasleys Ford Anglia
 
Det hela började med en filmvisning där Daniel Radcliff, Emma Watson och Rupert Grint berättade lite om inspelningsplatsen som varit deras andra hem i så många år. Filmen slutade med en bild på dörren in till stora salen och jag fick känslan "Nä men tänk om..." och just precis då hissades bioduken upp och den riktiga dörren gömdes där bakom. Snyggt värre!
 
Välkomna in i...
 
 ...Stora salen!
 
 
Vidare ut ur stora salen kom vi till ett bord med make-up. Notera bilderna på den tatuerade mannen i vänstra hörnet ↓ Tjejen som stod där berättade att det tagit tolv timmar att måla honom och när det väl var dags så ströks scenen han skulle vara med i. De hade bilderna som en slags hyllning till honom och de som jobbat med honom.
 
Böckerna inne på Dumbledores kontor är gamla telefonböcker med läderpärmar.
 
Tiotusentals föremål användes som rekvisita. Hade man lagt alla dem i ett rum hade de fyllt hela Room of requierments. Wait a minute... Det var precis vad de gjorde!
 
Gryffindortornet
 
 Klassrummet för trolldryckskonst
 
Min favorit - Kråkboet ♥
 
Det mest hatade kontoret i serien?
 
 Platform 9 3/4
 
 På tåget
 
 
Och så en liten souvenirshop mitt i alltihopa. George hittade någonting och ställde sig i kön. Jag frågade vad det var och han svarade att det var en överaskning. Så jag strosade runt lite själv. Det enda jag plockade upp och tittade på var en guldskimrande tågbiljett och det var just precis en sådan George hade köpt. Han känner mig väl.
 
Min favoritvägg med förpackningar, tidningar och böcker
 
Vi tog ett sånt där svindyrt kort i en tågkupé med en dementor på greenscreen innan vi åt lunch i cafét. Sen var det dags att ta oss an andra halvan av utställningen som nu började utomhus.
 
Den galna nattbussen
 
Avgränsad med galler
 
 Privet Drive
 
 Pyttelitet vardagsrum
 
 Den enda delen av bron som byggdes i fysisk form
 
 
Och så kom vi in i nästa byggnad (eller det är väl egentligen samma byggnad fast från ett annat håll. Monster, masker och modeller.
 
 
Och sen. Sen var det dags för Diagon Alley! Iiiih!
 
 
Och åh vad jag önskar att de skulle sälja ritningarna från rummet därpå. Ritningar på byggnader och husalfsrustningar och mycket därtill. En tjej stod och demonstrerade Quidditchutrustning och hur de hade dubletter som var gjorde av skumgummi för att de skulle vara lättare att använda (och för att det fanns tonårspojkar som gärna slog på varandra med slagträna).
 
 
Och kronjuvelen i utställningen är nog ändå modellen av Hogwarts i skala 1:24. Så detaljerad!
 
 
Det ledde oss vidare mot trollstavsförpackningar (det gjorde 70000 lådor för hand) och senare mot den stora souvenirshoppen.
 
 
Det kan hända att jag ville ha en stickad tröja och det kan hända att jag raskt ångrade mig när jag såg priset. Får lära mig att sticka själv. Freja hittade Dobby och pygmépuffar, provade en kvast och satte på sig sorteringshatten. Det blev några små chokladgrodor (inte de stora fina med trollkarlskort).
 
Det blev ingen Dobby heller men några andra guldkorn jag tänkte visa vid ett senare tillfälle.
 
Vi hade fått tipset att inte åka med någon busstur utan ta oss dit på egen hand för att inte behöva stressa igenom utsällningen och det var tur (skicklighet). De sa innan vi gick in att det tog ca tre timmar att ta sig runt. Vi var där i fem och hade lätt kunna spendera ett par timmar till om det inte var för en viss liten 3-åring som fick nog. Buss och tåg och sen var vi tillbaka på hotellet. George köpte hämtmat som vi käkade i sängen även denna kväll.
 
På tågstationen på väg till hotellet

Kommentera här: