Saturday in London - Harry Potter and the cursed child

6:e augusti har vi räknat ner till sedan 28:e oktober förra året. Det var då jag köpte teaterbiljetterna och den här resan började ta form. Den här dagen lämnade jag storekameran på hotellet för att slippa böka runt med den på teatern.
 
Äntligen!
 
Men först skulle vi möta Torin som tog med sig Freja på egna äventyr (Freja är den enda av oss tre som har åkt tunnelbana i London). George och jag mötte upp några kompisar till honom som han inte träffat på 13 år. De jobbade ihop på ett läger i USA och jag har hört gott om det här paret i många år. Synd att de bor i England för jag hade gärna träffat dem lite oftare då de var supertrevliga.
 
Först gick vi till China town och sedan åt vi lunch i Covent garden
 
 När man ber en främling ta ett gruppfoto...
 
Klockan närmade sig föreställningsdags så vi sa hej då till lunchsällskapet och ställde oss i kön för att komma in - förväntansfulla så vi höll på att spricka.
 
Den här föreställningen var alltså den stora anledningen till varför vi åkte till London. Man kan säga att förväntningarna var höga. Jag hade plöjt igenom "boken" dagen före vi åkte. Det man bör tänka på är att det här är inte en bok. Det är ett manus. Det är en föreställning som är menad att ses på scen.  De går inte att jämföra med varandra. Det är två olika berättarformer. Att bara läsa manuset gör inte historien rättvisa. Ja, man får historien och får veta hur det går för karaktärerna men berättarformen gör så otroligt mycket för helheten.
 
 
Nog för att jag känner mig bekväm med engelska men för att kunna slappna av en smula och njuta av vad som pågick på scen valde jag att läsa manuset innan för att känna till handlingen. George däremot valde att inte läsa innan så för honom var allt nytt.
 
Jag hade valt att vi skulle se båda delarna på samma dag. (Det går att se Del 1 en dag och Del 2 en annan). Redan ett par minuter in i första delen hade vi dragit efter andan och fått ett brett leende på läpparna. Så otroligt välgjord! Scenografin, ljuset, skådespelarna, rekvisitan, magin, vi njöt! Paus i 20 minuter och så vidare till akt två.
 
Efter att andra akten var slut var det en längre paus så att vi kunde gå och äta middag. Vi uppmanades att behålla hemligheterna för oss själva, vilket jag tänker göra.
 
Pizza till middag
 
 Fick uppdateringar från Torin. Freja verkade ha en bra dag hon med.
 
Tillbaka till teatern och vidare mot Del 2. Utbudet i den lilla shoppen ändrades mellan Del 1 och Del 2 beroende på handlingen så George passade på att köpa sig en t-shirt. Vi njöt även under akt 3 och akt 4. Fantastisk föreställning!
 
 
En bussresa senare var vi tillbaka på hotellet där Freja låg och sov i sin säng och Torin hade med hembakta kakor till oss. En mycket bra kväll.

Kommentera här: