Skolbänken

I två och en halv vecka har jag varit tillbaka i skolbänken på Göteborgs universitet. Den här terminen är det svenska som andraspråk som gäller (fortfarande). Tre terminer till slutmål. Januari 2017 - examen. Men innan dess ska jag alltså ta mig igenom min andra termin med svenska som andraspråk. Det blir även svenska som andraspråk till våren. Tre terminer (90 hp) gäller för oss som tänkt undervisa på gymnasienivå.
 
Än så länge går det fint. I förra veckan hade jag och fem av mina kurskamrater en kick-off med tacos och sällskapsspel, mer om det går att läsa på Hannas blogg. Är så glad och ledsen på samma gång över de här tjejerna. Tre av dem försvinner efter halva den här terminen för de ska antingen föda barn eller gå tillbaka till sitt huvudämne då de är inriktade mot högstadiet och får då bara läsa 45 hp. Medlem nummer fyra försvinner också iväg till sitt förstaämne trots att hon ska bli gymnasielärare men eftersom jag hållit på och läsa i hundra år så följer inte jag nya lärarprogrammets studiegång. Och medlem nummer fem - Göteborg? Uppsala? Ingen vet. Det kan alltså bli hur som helst där i november.
 
I alla fall så känns det som att läget är under kontroll så här långt. Sen om vi behöver ha referenser till hemtentan vi just fått ut eller inte, det är aningen oklart. Det är sånt jag tänker ta reda på imorgon.
 
Och när vi ändå pratar om skolbänkar, Frejas skolbänk är så sabla söt här i vardagsrummet. Hon är väldigt förtjust i den själv också och ritar varje dag. Oftast på pappret. Ibland på själva bänken (kritor går lätt att få bort, tuschpennor är aningen svårare). Ibland ritar hon även lite på sig själv. Festligt!
 
Skolbänken och stolen är från IKEA

Kommentarer:

1 ISA:

helt random nu men måste bara säga att SÅ FINT när jag läste i din presentation att du fann din man under au-pair året. Och att det håller än. Och att ni "offrat" så mycket ändå för att vara ihop. Sånt är så fint! haha. Kram!

Svar: Tack! Det har inte alltid varit en dans på rosor men vi har haft viljan att få det att fungera och det verkar ju ha fungerat hittills (i över åtta år). Kram tillbaks!
Anna WK

2 Jess:

Men ja vad fin skolbänken är! Kul att den är populär och kommer till användning, men så har hon väl att inspireras av också :)

Svar: Väldigt gulligt när hon sitter vid sitt skrivbord och jag vid mitt bredvid varandra :)
Anna WK

Kommentera här: