"Men man får bara ETT paket"

Det började med fyra adventskalendrar. 3-åringen har noll intresse av SVTs Tusen år till julafton (jag däremot älskar den torra humorn). Jag hade rotat fram alla våra julsagoböcker för att läsa först i en kaptielbok och sedan en bilderbok om dagen för att få lite mysig julstämning. Med kaptielboken fick jag kämpa oss igenom. Jag ville. Hon ville inte. Bilderböckerna går bra. Men hon vill läsa fler än en. Så vi läser fler än en. (Vill ju inte hindra hennes intresse för att lyssna på sagor).
 
Sen hade hon fått en adventskalender av sin snälla mormor. Pixiböcker med Bamse. Bra. Mer böcker och läsande och med karaktärer hon känner igen och tycker om. Hon stoppade tillbaka de två första böckerna i kalendern och stängde luckorna. Lite för mycket text där också (får spara till nästa jul). Så var det paketkalendern jag hängde upp i köket. Vi har delat upp två Sylvanian families set (med möbler och små tillbehör till dockhuset). Den är mycket populär och uppskattad av alla familjemedlemmar.
 
Första dagen frågade Freja: Är det min födelsedag? Fyller jag år? Efter att hon öppnat det första paketet tyckte hon att vi skulle sjunga Ja må hon leva.
 
Idag har hon fattat galoppen.Hon är helt med på att det är just ett paket om dagen.
 
Små tillbehör som i slutändan bildar en enhet

Kommentera här: