18 meter ljusslinga är för lite

Det är med hatkärlek en gran kommer in i vårt hem varje år. Jag tycker "ingen jul utan gran", George tycker "dött träd som barrar, vad är meningen?". Han bär in den. Jag dekorerar den. Både blir nöjda. Han är glad att jag inte tvingar honom att deltaga i min julbubbla och jag är glad att han accepterar min önskan om att släpa in ett stort träd i vår pyttelilla lägenhet. För tredje året i rad slog vi till på en ädelgran (de barrar mindre och sticks inte vilket gör att George tolererar dem mer än de stickiga rödgranarna).
 
Även i år fick vi in två rejäla granar i bilen, George fick plats i baksätet och bakluckan gick att stänga. Vi har inte en kombi, bara Hermione Grangers väska i bilformat. Den ena granen var till mamma och den andra till oss. Och för första gången så har vår blivit klädd ovanligt tidigt (alla andra instagrammar ju sina fina granar - huuuuur gör de för att få granen att överleva i en månad?!)
 
Magisk bil
Hur som helst, George bar in trädet och Freja underade varför vi lånat mormors gran (hon såg när George levererade min mammas gran i helgen men hade inte sett vår nere i källaren). George begav sig till en kompis och jag och Freja åkte för att köpa mer julgransbelysning (6 meter kommer man ju ingenstans med). 12 meter till blev det. Sammanlagt 18 meter ljusslinga. Det är för lite. Note to self inför nästa år: KÖP ÄNNU MER LAMPOR!
 
Freja ville hänga upp allt jag hängde upp men så fort hon fick tag i en kula lät det "Jag kan inte mamma" och så ville hon att jag skulle hänga upp den istället. Efter lite ansträngt dekorerande nattade jag henne och fortsatte sedan med resterande julgranspynt i lugn och ro.
 
Nä men tryck in en jättegran i en tvårummare, jättebra idé då vi
dessutom får USA-besök i två veckor med start imorgon. Inte alls trångt.
 
Vi har inte något färgtema eller designtankar i min familj. Mitt mål är Musse Piggs julgran. Det ska kunna bo två ekorrar i granen utan att jag märker det. All in på allt. Färger, former, material. Vi har en stor rosa donut i glas. Ett gigatiskt guldglittrigt ekollon. Diskokulor. Handsydda pepparkaksfigurer i filt. Halmbockar. Två sorters glitter. Spiror. Ugglor. Polkagriskäppar. Rosa. Blått. Guld. Silver. Rött. Grönt. Lila. Änglar. Tomtar. You name it. Och varje år köper jag något som ska se riktigt horibelt ut och sen visar det sig att jag tycker om det. I somras köpte jag tre glittriga ugglor i USA. De gör sig jättebra i granen! Designgranar kan jag se på stan, här hemma blir det crazybananas.

Kommentarer:

1 Jess:

Jag är så imponerad över att ni lyckas med det här alltså! Hade sett fram emot att ha gran i nya lägenheten men eh, planen på att komma i ordning innan jul har väl gått sådär... Nästa år däremot, då ska jag bannemig ha en gran!

Svar: Ingen jul utan gran!
Anna WK

Kommentera här: