Motivation

Just nu skulle jag själv behöva lite mycket motivation, går lagom trögt med min C-uppsats och det känns som om jag aldrig kommer att bli klar med mina lärarstudier. Hur ska jag kunna bli en bra lärare om inte ens jag själv tycker det är roligt att plugga in en massa grejer?

Det som brukar få igång mig är när en ny kurs startar. Ojojoj jag brukar alltid komma väldigt förberedd till just första föreläsningen på en ny kurs, med utskrivna viktiga papper, lästa kapitel och anteckningsblocket i högsta hugg. Varje gång tänker jag att just under den här kursen ska jag vara superdisciplinerad.


Det blir ju oftast väldigt sällan inte så. Redan efter första föreläsningen går det utför. Då får man ta till andra knep:

  • Skaffa en studiekamrat och tjata på varandra. Visst kan det bli mycket tjat om annat istället, men sätt egna små deadlines för varje tillfälle och kolla upp varandra. Om någon ska läsa det jag skrivit börja ju skriva det.
  • Släpp alla borden och måsten ibland och fokusera på något helt annat. Det är bara energikrävande att gå omkring och tänka på vad man borde göra hela tiden. Antingen så sätter man sig ner och gör det med en gång eller så släpper man det och samlar energi till att ta tag i det vid ett senare tillfälle.
  • Städa. Om det är fint omkring dig är det lättare att koncentrera sig och det går inte att skylla på att man måste vika tvätt eller dammtorka.
  • Kniven mot strupen. Egentligen vill jag vara ute i god tid, men kom igen, hur ofta händer det? När det är panik med en inlämningsuppgift - ja då får jag som mest gjort och blir jäkligt effektiv.
  • Belöna dig själv. Efter en tenta är skriven (oavsett hur det gick) brukar det bli nya ProMarker-pennor för egen del. Antingen för att fira att det gick bra, eller för att trösta om det inte gick speciellt bra.

Vad har ni för knep för att hålla uppe motivationen?


Det här är ett svarsinlägg på frågorna som ställts i det här inlägget.

Kommentarer:

1 Myaraq - den där lilla svenskimån:

Åh jag är likadan som du. Dundertaggad i början och ett jävla yrväder i slutet...



Brukar också belöna/trösta mig själv.

2 MYMiC:

åh sådär är jag med ><

Kommentera här: