Saturday in Italy (Rome)

Dagen då vi skulle besöka Rom. Upp tidigt som attan och så på bussen som tog oss till dagens attraktion. I väntan på vår lokala guide köpte jag mig dagens första glass och blev sen slussad till St. Petersplatsen för att ta oss in i Vatikanen. De som knödde sig mest i säkerhetskontrollskön var fyra stycken nunnor. Jo minsann.


Väl inne tittade vi på det ena kända helgonet efter det andra. Drottning Christina hade sin egen avbild. Några påvar fanns det också avbildade (fast den nuvarande befann sig på sommarstället utanför Rom) och jag fick klart för mig att man inte får sitta på en utskjutande marmorkant, trots att jag var trött i benen (en kavajklädd vakt höjde pekfingret). Då fick det vara nog och vi satte oss i skuggan och tittade ut över St. Petersplatsen igen och väntade på att få kliva på bussen igen.


Väl på bussen hade vi tappat bort 7 stycken finska människor så det blev lite panik, men det var inget vi kunde vänta på. Det fanns ju mer av Rom att se. Bussturen tog oss runt och guiden berättade om både Mussolinis balkong, muséer, Colosseum, Roms tunnelbanesystem osv.


Så blev det då dags för oss att själva få vandra runt och se på en del av de kända platserna. George har som sagt en mjukisko vid namn Wubbie och eftersom George inte fick följa med på resan så lovade jag att ta kort med Wubbie vid några kända ställen. Vi hann med både Spanska trappan, en sval restaurang för en god lunch (där även glass #2 intogs), Fontana di Trevia (där vi naturligtvis slängde i ett mynt så att vi är garanterade att få komma tillbaka till Rom) och så tog vi våra sista krafter och promenerade bort till Colosseum.
Inte för att det var överdrivet långt bort men i 40 graders hetta kändes det ganska avlägset. Både jag, mamsen och Wubbie tog på den gamla stadion, pustade en stund och vände sedan tillbaka. Tyvärr hann vi inte gå in. Det får bli nästa gång helt enkelt.


På väg tillbaka fick det bli glass #3 för att överleva, ett besök i Disneybutiken och vi vinkade även till H&M på väg mot Piazza del Popolo där det var uppsamling för hemfärd.

Behöver jag säga att jag somnade på bussen tillbaka till Terracina?

Kommentarer:

1 Matilda:

Rom, min andra kärlek efter Mattias.. hehe! ;-)

Funderar på att kanske ta en trip dit nu i höst, men får se hur det blir. Får Rom-abstinens flera gånger om året, och nu var det ju ett helt ååååår sedan sist.. haha! ;-) Nämen, älskar verkligen den staden. Bästa staden i hela världen enligt mig! Vad tyckte du? Hade du behövt fler dagar kanske, eller tyckte du att du hann med det du ville?



Vad kul att ni ska hit till Uppsala! :-) Jamen precis, kanske råkar springa på varandra, hehe! Vad har ni för Uppsala-planer? Fiket Kardemumma är bra om ni är fikasugna, ligger i biblioteket! :-) Fråga "Uppsalaexperten" (ok, väldigt överdrivet) så försöker jag hjälpa! :-)

2 Matilda:

Ja jag förstår, finns så mycket att se (och äta) i Rom.. hehe!



Jasså, Kvarngärdet, där bor Agge och Ronny också.. det påminner en del om det området vi bor i också, de är ju också nybyggda. Typ samtidigt som vårt!

Hoppas ni får några fina dagar här i Uppsala och i Stockholm då!

3 Karin:

Å vilka vackra bilder! Jag och maken planerar att semestra i Italien nästa sommar och nu blev jag ännu mer sugen:)

4 sandra:

Ser verkligen ut som en vacker stad, och ni ser ut att ha trivts (?) ;0)

......oh vilken gullig/rolig idé med att fota Hubbie (var det så han hette?) tillsammans med en massa sevärt.



-Hoppas i har/har haft en fin helg i storsta´n!

Kommentera här: