Harry Potter: The exhibition in Norrköping

Idag fyller bok-karaktären Harry Potter 34 år så vad passar väl bättre än att berätta om min och Georges roadtrip till Norrköping tidigare i veckan..? Den är visserligen inte lika imponerande som Jess besök i London men ändå.
 
George och jag satte oss i mammas bil med A/C och så började resan mot Norrköping på måndag morgon. 30 mil skulle vi avverka och med ett stopp i Gränna för att titta på när polkagrisar tillverkas kom vi fram till ett otroligt varmt Norrköping. Just i denna stad har utsällningen sitt första stopp i Europa.
 
 
Fick tips om att ta med vattenflaskor in då det var varmt. Jättevarmt! George var smart nog att ta med sig egna hörlurar till ljudguiden medan jag fick använda mackapären som en telefon (hålla upp den till örat) och hade därför inte händerna fria till fotografering hela tiden. För ja - man fick fotografera trots att det står överallt att man inte får det. Tydligen hade de nyss infört reglen så de som varit där tidigare under sommaren hade inte fått fotografera. Vi fick, så länge det var utan blixt.
 
Jag log redan när vi stod i kön in. Det började med fotografering med halsdukar och trollstavar framför en greenscreen och sedan gick vi in i ett rum där några ur publiken blev insorterade i elevhem av sorteringshatten. Sen fortsatte vi in till nästa rum för ett kort videomontage innan väggen hissades upp och vi möttes av Hogwartsexpressen. Sedan vidare till själva utställningen.
 
 
En hel del kostymer visades och rekvisita såklart. Överallt fanns små skyltar med beskrivningar av vad som visades. Jag var lite besiken på dem då det stod saker i stil med "Tröjan som Ron (Rupert Grint) hade på sig i filmen Phoenixordern". Jag ba' "Jag vet, kom med något nytt, jag vill ha inside info här". Audioguiderna däremot var mer informativa med en hel del nytt material.
 
Kul grej - skådespelaren som spelar Viktor Krum (Stanislav Levski)
hade sitt eget namn broderat på kostymen!
 
Tydligen är måndager en populär dag att besöka utställningen så det kryllade av folk. Större delen var riktiga entusiaster men så var det de där barnfamiljerna där mamman läste högt från skyltarna för sina barn (som absolut var i läskunnig ålder), där ett barn var så varmt att hon först lade sig på golvet och när hon blev tillsagd av sina föräldrar tog av sig tröjan och gick runt i bara byxor resten av utställningen, där en del pappor försökte få familjen att gå fotare, att inte knacka på glasmontrarna och ytterligare någon mamma som liksom hittade på information då hon uppenbarligen inte hade någon aning om vad det var som visades.
 
I Hagrids stuga fick man sitta i hans fotölj och beundra den gigantiska kostymen som Robbie Coltrane bar.
 
 
Horrokruxer, dödsängeln, en live sized drake (eller ja huvudet), dödsätarmasker, shackpjäser från De vises sten och en hel del andra mörkare föremål visades i ett passande mörkt rum.
 
 
George tyckte att vi skulle skaffa några av Umbridges regeltavlor till hemmet vid senare tillfälle, jag vet inte om jag håller med...
 
 
Så var det det här med Hermiones klänning. Den är rosa i filmen men är blå i boken. Den ska vara blå. Hur svårt är det att sy en blå klänning? Va, va va??! Det är Pansy Parkinson som har en rosa klänning...
 
 
Plötsligt var det över och vi hamnade i souvenirbutiken. Oh my god, vilka priser det var! Men kul att titta på i alla fall. Fast George köpte sig Voldemorts trollstav och satt och petade på mig i 30 mil hem till Göteborg igen.
 
 

Tips inför eventuellt besök:
 
- Ta med egna hörlurar till ljudguiden så att du kan ha händerna fria. Det är dessutom ganska mycket ljud runt omkring (bakgrundsmusik, pratiga ungar, skrikig mandragora osv).
- Ta med en vattenflaska
- Var beredd på hutlösa priser i souvenirshoppen
- Ha lite tålamod så flyttar sig folk och du kan få en bättre bild på vad det nu är du vill fotografera
- Det finns alltid någon som är nördigare än du!
 

Kommentarer:

1 Amanda CL:

åh tänkte också åka dit :D

Svar: Gör det!
Anna WK

2 Jess:

Åh, fina bilder! Ska dit imorgon och känner mig nu om möjligt ännu mer pepp på det :D

Svar: Kul! Fast den lär ju vara betydligt mindre imponerande än den du var på i London ;)
Anna WK

3 Kajsa:

Coolt!

4 lovisa:

det här är ju FÖR grymt alltså! älskar't!

Svar: Nörderi när det är som bäst ;)
Anna WK

5 TIDSTJUVEN:

Åååhh, nu är jag ju inte alls avis. Nejdå, INTE ALLS. Det här ser så himla häftigt ut! Paradiset för en HP-nörd. :D

Svar: Jag gick omkring och log som ett fån i två timmar ;)
Anna WK

6 Nina:

Å, vilken toppenutflykt! Jag vill också bli insorterad i ett elevhem snart!

Svar: Vilket tror du att du skulle hamna i?
Anna WK

7 Natalie:

Åh! Tack för tipsen, vi ska dit imorgon och jag har letat som en galning efter lite tips!
Återigen tack :D

Svar: Vad roligt för er, hoppas ni får en bra utflyktsdag :)
Anna WK

Kommentera här: