Fisk- och saffransoppa

Ni vet fisksoppan som jag blev bjuden på hemma hos lillebror och Louise för ett par veckor sedan? Jag har nu fått receptet och delar ohämmat med mig till höger och vänster.

 

Recept till 4 personer:

1 gul lök

1-2 morötter

4 potatisar

2 msk mild olivolja

3 msk koncentrerad fiskfond

1 liter vatten

2 dl crème fraiche smaksatt med saffran och tomat

Salt, peppar

1 ask körsbärstomater

500 g fiskfilé (t. ex. sej och lax)


1. Skala och hacka löken. Skala och skiva moroten tunt, Skala och skiva potatisen tunt.


2. Fräs lök, morot och potatis i olivolja ett par minuter.


3. Tillsätt fiskfond och vatten. Sjud i ca 10 minuter under lock. Vispa i crème fraiche och koka ihop ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Dela och lägg i tomaterna.


4. Skär fiskfilén i kuber och lägg i kastrullen. Sjud försiktigt i 5-6 minuter. Servera gärna med färskt bröd.

 

 

 

PS. Då jag inte tål lök så kör jag utan. Går utmärkt det med.

Kommentarer:

1 Sanna K:

Åh va gott! Potatis i soppar är SUPERGOTT! Saknar det nu när jag försöker dra ner på kolhydraterna :P Men nån helg framöver ska jag göra en liknande soppa!

Kram!

/Sanna K

2 Isabella (tinkerbella.blogg.se):

Svar: då tycker jag verkligen det låter som något för dig ja :D Kram

3 Linn:

Låter gott =)

4 Issa:

Ser gott ut! :D

5 Beatrice Jakobsson (foto):

mums :D!

Kommentera här: