And Tango Makes Three

Den mest bannlysta barnboken på amerikanska skolbibliotek 2009 råkade vara en bilderbok om pingviner. Nu är det inte vilka pingviner som helst, historien baserar sig på en sann historia som utspelade sig i Central Park Zoo i New York.

I djurparken hade två hannar funnit varandra och levde som ett homosexuellt par. När de andra paren byggde bo och födde upp sina ungar försökte detta par göra samma sak med en äggformad sten. Den kläcktes givetvis inte men paret tog ändå hand om stenen som om det vore en unge. När det var dags igen för parningssäsongen hade skötarna i djurparken fått tag på ett övergivet ägg och gav det till pingvinparet. De adopterade det vilket resulterade i flickan Tango och de tog hand om henne precis som sin egen.

Söt historia så varför är då boken bannlyst? Jo den bevisar att homosexualitet är naturligt i djurens värld.

Kommentarer:

1 REBECKA BOKI ÖHLUND:

Hejsan! Jättefin blogg du har :)

Allt bra?

Kram

2 Gaymasen:

Vilken söt historia. Hade jag inte hört tidigare faktiskt. :)



Och choklad kan man inte hålla på! Jag brukar köpa flera sådana chokladkalendrar så jag kan få flera per dag... Hahaha. ;)

3 emmie:

fin blogg, & söt historia konstigt att man inte får läsa den.. men kunde du vara lite snäll & tycka till om vilken headerjag ska ha på min blogg? om du inte vill så hoppas jag att du förlåter mej :D

kramar till dej ! (L)

http://eemmmmies.blogg.se/2010/october/vilken.html#comment

4 Emma:

Haha, det är bara amerikanerna som kan komma på något så dumt som att bannlysa en så fantastisk bok!

Och nej, jag har ingen adaptor usa-uk än.. Har laddat kameran när jag varit på ön och det har hållit riktigt bra, och sedan lånat en adaptor på jobbet ibland, men de är alla spårlöst försvunna nu.. Men i början på veckan ska jag införskaffa en! Lovar :)

xoxo

5 Matilda Barnboksillustratör:

nämen åh, vilken gullig historia! den boken skulle jag vilja ha!

haha, typiskt att bannlysa... suck!



sv: hehe, mer listor åt folket!

6 Anneli:

Rosorna är dina :-)

Mejla mig på adressen

[email protected]

så får du mer information

Kram anneli

7 Erica:

Sv: Tack så mycket! :D

8 Susanne:

Vilken underbar historia...ja, den om pingvinerna alltså. Den andra, om den bannlysta boken var inte lika kul :-(

Kommentera här: