I've been painting

Det råkade vara så att när min gudfar flyttade in i ett hus tidigare i år så stod där en gammal kökssoffa som ingen ville ha. Solblekt furu, brunrandigt tyg i ett stickigt material, knoppar, krussiduller, ja ni förstår grejen. Istället för att slänga ut den blev jag erbjuden att ta över denna möbel och jag råkade säga ja!

Sitsen har samma tyg som ryggstödet...


Så jag köpte färg. Vit färg. Och en pensel. Jag skulle måla om den.

Idag har jag således:
- burit soffan från huset ner till garaget (i spöregn och med en ytterst kass bärteknik)
- skruvat bort krussiduller och knoppar (vem tyckte att de var fina?!)
- sågat bort plugg som varit fastlimmade sedan järnåldern
- målartvättat hela soffan med en svamp
- sköljt av målartvätten med samma svamp
- sandpapprat soffan
- torkat bort sandpappersdamm med sånt där vitt trassel

...och sen var det dags att grundmåla den. Tog ett tag att lista ut vad som var grunmålarfärg och vad som var vanlig färg men snart satt jag dubbelvikt innuti soffan (tänk er ap-positionen) och målade armstöden på undersidan samtidigt som jag försökte undvika en konversation med en polack. Fläckigt blev det (soffan alltså) men nästa gång blir det riktig färg! Och då! Då tusan ska det bli superjämt!


Soffan ska absolut få nytt tyg både på sitsen och på ryggstödet, men det hantverket har mamsen lovat att hjälpa till med. Sist jag hade syslöjd var jag 12 år...

Kommentarer:

1 Bella:

Va du är duktig! Och händig dessutom. =) Det blev sån himla skillnad!

2 Sandra:

Åååhh det kommer bli såååå fiiint!!! A V I S !



Jag älskar vitmålade gamla furumöbler!



...mem i det här huset har vi kommit fram till att vi måste "ge och ta lite" vad gäller heminredning.

Anders tycker inte alls om en massa lull-lull i den utsträckning som jag.....och jag kan tycka att "hans" raka enkla linjer är helt okej....

Så därför har jag gjort mig av med (nästan) alla krussiduller, och han har accepterat att några finns kvar ;0)



Kommentera här: