Vikariepoolen

Lördag 25 augusti Då var det dags för att träffa Katarina och Elizabeth. Jag och mamma satte oss i bilen och åkte in till botaniska trädgården. Varför har jag inte varit där oftare, senast var tydligen när jag var bebis... Medan mammorna tittade på Linnés minnesträdgård gjorde jag och Elizabeth snabbversionen av nuläget med jobb, pojkvänner, resor och det ena med det tredje. Efter mycket tittande på dahlior hamnade vi på restaurangen där vi åt lunch/fikade. När vi hört på gränsen till falskspelande violinister spela Äppelbo gånglåt FEM gånger (inklusive remixen) bestämde vi att lunchen var över. Lite mer strosande (sprang på två brudpar med sällskap), en titt i souvenirbutiken och två rabattväxter senare kramades vi farväl om löften om att ses oftare.

Måndag 27 augusti Ja då var det alltså dags för intervju nummer två, på statshuset. Fick mig ett passerkort och tog mig upp till rätt våning där min nya chef Birgitta väntade. Efter ett trevligt samtal om timlön, tysnadsplikt och telefonkontakt skrev jag på anställningsavtalet. Jobb nummer två var klirrat och klart.
Jobbet innebär att jag vikarierar för ordinarie dagispersonal inom kommunen. Hann inte mer än komma hem förrän Birgitta ringde och tilldelade mig en förskola i Vallda till nästa dag.

Tisdag 28 augusti Då var det bara att dra på sig kladdvänliga arbetskläder och upptäcka att det var is på framrutan på bilen. I AUGUSTI!! Allvarligt talat...
Nåväl kom fram och tog mig an de små illbattingarna i 3-5 årsåldern. Det hela handlade mest om att övervaka och reda ut bråk angående cyklar och dinosaurier. De små liven klarade sig bra själva. Vad jag inte varit beredd på var den höga ljudvolymen och den intesivitet som fanns. På vägen hem stängde jag av radion i bilen för att få lite lugn och ro. Kände mig helt mörbultad och somnade en kvart på soffan.

Onsdag 29 augusti Nu när jag visste vad som väntade roade jag mig med barnen hela dagen. Vi spelade spel, pärlade, pluppade (jo det är ett verb), ritade, klippte, gjorde sandkakor och läste sagor. Vid dagens slut kunde jag alla namn på min avdelning utantill, hade fått fyra teckningar samt barnen ville inte att jag skulle gå hem.

När jag kom hem ringde jag Markus, killen jag skulle gå brevid och lära mig tidningsronden. Bestämde träff 2.45. Somnade alldeles försent.

Kommentera här: