Tjejhelg

Torsdag = Thanksgiving. Det hela börjar med att jag 08.05 får reda på att jag är ledig... Både idag och imorgon...Jaha... Lite miss i kommunikationen där kanske... Installerar det andra Sims-spelet också och några timmar försvinner i rasande fart. Markus kommer ner och säger att de behöver hjälp imorgon trots allt. Jaha... Programera om hjärnan igen... Meningen är att vi ska på middag hos Toddis bror vid halv tre tiden. Vid halv fyra anländer vi och minglet börjar. En rolig överrasking var att Robert var där, Kyras man. Har inte träffat honom sen drive-in bion i sommras, så vi tjötar ett bra tag i soffan. Den 14åriga Sydney kommer och lägger sig mellan oss. Bör kanske tillägga att hon är en katt. Jag blev störtkär. Hon kanske inte är den sötaste katten på jorden precis men hon är en katt och det räcker. Saknar mina kissar där hemma!

Så blev det då matdags, men kalkonen hade skurits upp i förväg så vi hade ingen filmfågel på bordet, vilket jag tyckte var fusk. Smakade på en hel del konstiga saker (Frida, du hade varit stolt över mig) men måste erkänna att kalkonen var godast. Carol (Toddis mamma) började med att säga vad hon var tacksam för, men längre än så kom vi aldrig... Efter massor av mat, historier, lite gräl, mer klappande av Sydney och mycket huvudvärk kommer vi hem och jag är helt utmattad. Slår mig själv i huvudet dock, för trots att jag hade både film- och vanlig kamera tog jag inte ett enda kort, eller filmade en endaste liten minut. Jag skyller på att det inte fanns någon filmkalkon.

Fredag då, ja då är det alltid en jätteparad i Seattle som vi planerat att åka och titta på. 08.00 står jag redo. Paraden börjar 08.45. Så 09.15 kommer vi alla ifrån huset och är nere i downtown när halva paraden har gått hem. Men inte hängde vi läpp för det, utan njöt av det som fanns kvar att se, vilket faktiskt var en hel del. Dalmatiner, nallebjörnar, high school band i långa banor, cheer leaders, brandbilar, pingviner, snöflingor och Saras stora skräck - clowner.
Men nog blev vi alla snopna när tomtesläden åker förbi utan tomte! Visade sig att han gått av två kvarter tidigare för att hälsa på alla barn inne på Macy's.
Hittade en snäll pappa med ett barn på armen som erbjöd sig att ta kort på hela vår familj och det var roligt att ha oss alla på samma foto, tror det är första gången...

 


Hem kom vi och jag gjorde inte så mycket mer än å lägga Camilla. Inte allt för lätt när hela familjen är hemma + att Samirrah dammsög hela huset. Vid tretiden var hon klar med dammsugandet och jag hade inget för mig, så vi blev tillsagda av Toddi att åka till Michaels och köpa julpyssel. Sagt och gjort det gjorde vi, så nu ska här pysslas.

Jo, vi hade vårt första familjemöte sen jag kom hit. Inget krisartat utan bara lite enkla husgrejer. Det intressanta är att Pontus och Camilla kan vara på en annan våning, men när de hör att två eller fler vuxna ska försöka prata med varandra kommer de som spjut och iglar sig fast.

Skickar iväg ett SMS till Emma om att jag är på idén om att se antingen Happy Feet eller Flushed away på söndagen men får inget svar tillbaka.

Hur som helst nästa projekt var att ta mig till downtown för att plocka upp Sara. Lättare sagt än gjort, för inte nog med att stan är uppbyggd på enkelriktade gator, så hade de stängt av halva stan så det som skulle tagit 6 minuter tog nu runt 35... Fram kom jag till slut och ut på motorvägen kom vi också efter en liten lubbaduntengrunka. Målet var Saras hus och tjejhelg. Hon lovade att vi skulle ha det när jag satt på stranden på Oahu och var deppig, så nu slog vi slag i saken. Lata var vi så det blev snabbkedjemat med extra milkshake, doritos, glass och mitt svenska lösgodis till middag. Vi orkade inte alltihop men ska man möla (eller som Sara säger; moffa) så ska man göra det ordentligt. Klockan blev två innan vi både halvt dog i hennes säng.

Nästa morgon vaknar jag av att Sara skriker att det snöat under natten. Jag hann inte ens tänka förrän jag var framme med kameran vid fönstret. Mycket riktigt hade det kommit ungfär 0,4 mm snö under natten. Vi var i extas! Efter att vi skuttat runt ett tag och faktiskt lyckats få i oss lite frukost, bar det av mot teoriprovet. Den här gången kom vi fram och fick göra det, men vad hjälpte det? Likt förbannat körde jag. Det här börjar bli pinsamt men då kan ju du försöka svara på hur många fot man får parkera från en väjningsplikt-skylt!

Deppade inte ihop över det utan åkte till Fred Mayer och Target och köpte julkort. Många. 41 stycken. Körde förbi skolan där Saras barn går (tror jag i alla fall) och tog kort på de snötäckta bergen. Sen åkte vi tillbaks till Sara och smetade på oss ansiktsmasker, tände ljus, åt jättegod asiatisk mat och såg på film; The break up. Sen blev det massor av kloka saker sagt och Sara fyllde även i sina luckor i Boken.
Först var klockan 21.40 och sen hoppade den till halv två... Sömn var efterlängat. Inget svar från Emma så vi planerade söndagen innan ögonlocken föll ner.

Sov till kvart i elva på söndag förmiddag, vaknade av alarmet som låter som brandalarmet. Insåg att jag inte blivit väckt av barnskrik och låg kvar i sängen en halv timme bara för det. Fräschade till oss och plockade sen upp en nygammal au pair; Therese. Hon har precis flyttat hit med sin värdfamlij från Californien, men har gjort färdigt sitt år i mitten på februari.
Målet var och blev IKEA. Min fjärde gång. Vi käkade köttbullar, potatis, brunsås och lingon på deras restaurang (nöjd nu Malin?) och sen lassade vi på med matvaror. Personligen landade två flak á 24 flaskor julmust i min kundvagn. Folk tog upp flaskorna ur min kundvagn för att stirra på dem och på så sätt blev jag försäljningsansvarig på IKEAs matavdelning.
För inte nog med att de rotade i min kundvagn, nej utan när jag står vid kyldisken och ska plocka åt mig dammsugare prackar jag på en dam ett paket också. Hon såg tveksam ut så jag tog min chans att tala om att de är jättegoda så hon stoppade ner ett paket i sin vagn. Senare när jag kom till samma kyldisk för att plocka upp tre kartonger med mazariner till Toddi blir jag utfrågad om ALLT som fanns i kyldisken av en äldre dam. Om vad som fanns i alla bakverk, hur de smakade och om de var säsongsrelaterat. Huvudet på skaft har jag ju, så jag svarade trovärdigt på alla frågor. Fick tre andra människor att våga köpa julmust och blev även rekomenderad att pratas med av kunder som frågade andra kunder om utbudet. Alltså de kunder jag pratat med refererade till mig (och Sara) när nya kunder undrade något. Hängde du med?

Hittade flyers med Luciafirande 2 december, vilket betyder att vi alla tre har bestämt att vi ska tillbaks till IKEA nu på lördag för att fira ljusdrottningen. Om de inte sjunger tippe-tippe-tipp-tapp funderar jag på att göra det själv!

Klockan var bara fyra när vi kom ut på motorvägen igen så vi tänkte klämma in ett besök i Bellevue också. Haha ja eller hur. Jo men vi kom dit och traskade runt ett tag innan mina ben strejkade. Tillbaks till bilen och sen blev det åka av för vi hade ingen aning om var vi var. Efter jäääääättelång tid bestämmer vi oss för att stanna och fråga. Då visste vi inte ens vilken "stad" vi var i längre. Therese och Sara halkar in i någon affär och får reda på att vi befinner oss i Kirkland... Hoppsan det var jättefel och snökaos var det också. Med en hemmagjord lapp från en av de anställda i affären och en nytankad bil, beger vi oss ut på vägarna igen, med sommardäck... Hamnade inte i något dike, fick inte ens sladd, men långt bort och jättefel var vi. Vid åttatiden släppte jag av Therese och strax därefter Sara.

Kom själv hem runt kvart i nio. Insåg att jag inte städat mitt rum den här helgen heller...

Sen gott folk, pratade jag med Noah på MSN. Inget långt men jag var glad ändå. Bilagor har skickats ut till utvalda analytiker. Väntar fortfarande på provsvar.

Idag, måndag har vi haft strålande solsken och hagel. Jo det är säkert. På kvällskvisten tog haglet övet totalt och hela gatan blev alldeles vit. Var jättehäftigt att se, för man trodde det var snö först men när man tittade efter så var det hagelkulor. Fast jag tror det var lite snö inblandat också. Det är säkert två cm och julstämning så det skriker om det. Finns en radiokanal här som bara spelar julmusik. Den kanalen har varit på hela helgen i bilen.

Fick reda på att Emma inte fått mitt SMS. Lite svårt att svara då.

Har nu varit här i 168 dagar. Det är inte hälften men det är fortfarande väldigt lång tid. Sen jag kom hem från semestern har jag funderat på det här med förlängning. Just nu känner jag inte för att stanna mer än de sju månader som är kvar av mitt år här. Väger + och - hela tiden men just nu leder åka-hem-till-sommarn-sidan.

Insett att jag har för lite julkort. Måste köpa fler. Måste komma ihåg att be Markus köpa hem frimärken också.
Tisdag. Pontus skola har stängt pga 1 cm snö. Kan det bli mer amerikanskt?

Markus sa i morse att han ätit en mazarin igårkväll. Han la till att om jag hade varit i rummet hade han kramat mig. Jag tycker mazariner är rätt torra och tråkiga men jag förstod att han var överlycklig.

Kommentera här: